WIKI

Čo je crowdfunding?

Čo si zapamätať

Crowdfunding, alebo skupinové financovanie, je vlastne metóda získavania kapitálu.

Pri tomto financovaní veľká skupina individuálnych investorov prispieva menšími čiastkami peňazí na dosiahnutie určitej požadovanej cieľovej čiastky.

Táto čiastka je následne určená k realizácií predmetu financovania. Crowdfunding je opakom klasického prístupu k financovaniu podnikov.

Autor  Daniel Fekete
Editor   Jakub Bohuš
Aktualizované: 15. október 2024

Podniky zvyčajne získavajú kapitál prostredníctvom tradičných bánk, prípadne predajom svojich akcií na burze. Tento model už funguje desiatky rokov a je osvedčený.

Popularitu v dnešnej dobe však získava aj financovanie prostredníctvom crowdfundingu. Ten využíva nové technologické trendy a online nástroje na spájanie ľudí, teda potenciálnych investorov, s podnikateľmi.

Pre obe zúčasnené strany je to skvelá možnosť, ako zarobiť peniaze. Crowdfunding sa pritom nevyužíva len pri financovaní podnikania, môžu sa prostredníctvom neho financovať aj rozličné neinvestičné projekty, ako napríklad politické kampane alebo charita.

Crowdfunding význam

Pojem crowdfunding pochádza zo spojenia slov crowd a funding. V doslovnom preklade by sme ho mohli preložiť aj ako verejné alebo hromadné financovanie, čo vlastne aj crowdfunding znamená.

Prostredníctvom crowdfundingu, známom na západe aj ako kickstarter, môže existujúci podnikateľ alebo podnik na začiatku podnikania získať počiatočný kapitál, ktorý potrebuje na rozvoj alebo spustenie svojho podnikania.

Ako? Prostredníctvom potenciálnych malých investorov, s ktorými ho prepojí platforma. Veľké množstvo malých investorov sa so svojimi mikropríspevkami skladajú na kapitál pre začínajúcich podnikateľov a ich nové projekty. Za svoj príspevok samozrejme získajú odmenu, napríklad vo forme úrokov.

Existujú však aj viaceré neinvestičné projekty, ktoré využívajú crowdfunding. Ide napríklad o umelecké diela, inovácia, prípadne rôzne charitatívne a filantropické iniciatívy. Tvorcovia musia svojou myšlienkou zaujať dav ľudí, ktorý ju bude financovať. Základom je tak dobrá kampaň, či verejná výzva. Ľudia tak budú ochotní za daný produkt, či službu zaplatiť aj niekoľko mesiacov dopredu. Zároveň tak získajú rôzne zľavy, limitované edície a iné výhody.

Druhy crowdfundingu

Keďže crowdfunding ako taký má pomerne široké využitie, existuje aj viacero jeho druhov. Ako sme už načrtli, základné rozdelenie crowdfundingu je na investičný a neinvestičný.

Investičný crowdfunding sa ešte rozdeľuje na kapitálový a dlhový. No a neinvestičný crowdfunding poznáme charitatívny a crowdfunding založený na báze darov.

Neinvestičný crowdfunding

Sem zaraďujeme charitatívny crowdfunding. V jeho prípade ide o výber peňazí na akýkoľvek crowdfundingový projekt, z ktorého ľudia nebudú mať žiadny finančný profit.

Využíva sa napríklad na získavanie finančných prostriedkov na pomoc pri katostrofách, humanitárnu pomoc do rozvojových krajín, prípadne slúži na výber peňazí pre konkrétne charitatívne a neziskové organizácie.

Ďalším neinvestičným crowdfundingom je crowdfunding na báze darov. V tomto prípade ľudia prispievajú na projekt a za svoj príspevok zvyčajne obdržia produkt alebo službu, na ktorú ste sa vlastne skladali.

Pri neinvestičných crowdfundingoch nezhodnocujete svoje peniaze, ale podporujete určité verejné projekty, prípadne pomáhate menej známym umelcom vydávať svoje diela.

Investičný crowdfunding

Ak chcete zarobiť peniaze alebo zhodnotiť svoje úspory, je potrebné využiť investičný crowdfunding. Sem zaraďujeme aj takzvaný kapitálový crowdfunding. Pri ňom malí investori prostrednítvom crowdfundingovej plarformy investujú do neverejne obchodovateľnej spoločnosti.

Výmenou získavate akcie tejto spoločnosti. Väčšinou ide o start-upy, ktoré nie sú obchodovateľné na burze. Vďaka crowdfundingu tak tento typ investovania už nie je určený len bohatým jednotlivcom, či venture kapitálovým spoločnostiam.

Investovať prostredníctvom crowdfundingu môže naozaj každý a to už od pár eur. Výnosy sa pohybujú od 0 do stovky percent. Vždy by ste však mali investovať rozumne, a to navyše len tie peniaze, ktoré si môžete dovoliť stratiť.

Ďalším investičným crowdfundingom je dlhový crowdfunding. Tento crowdfunding zahrňuje niekoľko typov pôžičiek, medzi nimi sú napríklad: dlhopisy, P2P pôžičky, nepreplatené faktúry a konvertibilné investičné certifikáty.

Aj v tomto prípade spája investorov s podnikmi crowdfundingová platforma. V prípade, že sa vyberie v rámci danej investície dostatok peňazí, bude následne zrealizovaná. Investori získajú zaujímavé zhodnotenie a podniku sa znížia náklady na obsluhu dlhu.

  • Dlhopisy – sú dlhové inštrumenty, ktorých vznikom začína spoločnosti záväzok voči jej investorom. Vždy sú charakterizované objemom, úrokovou mierou, ako aj dátumom splatnosti. Dĺžka investície je zvyčajne 1-5 rokov, výnosy sa pohybujú v jednotkách percent ročne.
  • P2P pôžičky – na P2P platformách sú prepojovaní investori s podnikmi, ktoré hľadajú úverové financovanie. Podniky tým získavajú nižšiu úrokovú sadzbu ako by získali v bankách, a na druhej strane investori môžu získať zaujímavé zhodnotenie než keby nechajú peniaze na sporiacom účte. Zhodnotenie na P2P platformách sa pohybuje od niekoľko percent až po desiatky percent.
  • Financovanie faktúr – menšie podniky majú zvyčajne so svojimi dodávateľmi nastavenú určitú dobu splatnosti faktúr. Za účelom zachovania zdravého peňažného toku sa však môže dodávateľ obrátiť na crowdfundingovú platformu, ktorá je zameraná na financovanie faktúr, pričom predá nezaplatenú faktúru tretej strane, teda investorom, a to za drobný poplatok. Tí neskôr inkasujú zisk. Dĺžka investície je niekoľko dní.
  • Konvertibilné investičné certifikáty – ide o dlhový inštrument, pri ktorom môže dôjsť buď k jeho splateniu vrátane úrokového výnosu. Prípadne k jeho konverzií do základného kapitálu v spoločnosti, pričom podmienky su predom dané. Dlhová investícia sa tak zmení na kapitálovú, preto konvertibilné. Vo väčšine prípadov môžete počítať s hodnotení niekoľko jednotiek percent ročne.

Ako funguje crowdfunding?

Crowdfunding prebieha prostredníctvom crowdfundingových platforiem (crowdfunding platforms). Tieto platformy umožňujú interakciu medzi podnikateľmi (fundraisermi) a davom (investormi).

Podnikatelia prostredníctvom plaforiem prezentujú svoje podnikateľské nápady, s cieľom vyberať peniaze od drobných investorov. V prípade, že je čiastka vybraná, platforma si za fundraising účtuje poplatok.

Na druhej ak sa cieľovú čiastku nepodarí vybrať, dostanú jednotliví malí investori svoje peniaze späť a projekt nie je zafinancovaná. Platforma má tak za úlohu zabezpečiť prepojenie medzi investormi a podnikateľmi s nápadmi.

Crowdfundingové platformy

Crowdfunding na Slovensku je stále relatívne novým pojmom, v zahraničí je však moderným fenoménom a nestále naberá na popularite.

Vďaka tomu dnes celosvetovo existuje viac ako 2000 crowdfundingových platforiem (crowdfunding platforms) a neustále vznikajú ďalšie.

Podnikatelia tak môžu na financovanie svojich nových projektov využiť platformy ako napríklad Kickstarter, IndieGoGo, Quirky a mnohé ďalšie. Vyhnú sa tak financovaniu venture fondami alebo angel investormi.

    Zahraničné platformy

  • IndieGoGo

  • Kickstarter

  • Hithit

  • Quirky

  • appbackr.com

Crowdfunding Slovensko

Ako sme už spomenuli, crowdfunding na Slovensku zatiaľ nie je veľmi známou alternatívou ku klasickému financovaniu projektov. Stretneme sa s ním hlavne pri financovaní neziskových a charitatívnych organizácií.

Medzi slovenské charitatívne platformy založené na crowdfundingu patrí napríklad Dobrá krajina, Ľudia Ľuďom, dakujeme.sk alebo Darujme.

Najväčšou slovenskou crowdfundingovou platformou je StartLab, ktorý bol spustený v marci 2015 a zameriava sa na verejnoprospešné projekty.

Zdroj: startlab.sk

Investovanie do crowdfundingu

Investície do crowdfundingových projektov môžu generovať viac než prijateľné výnosy, jednoznačne lepšie ako štátne cenné papiere alebo klasické sporiace účty.

Investovanie do crowdfundingu prostredníctvom crowdfundingových platforiem je veľmi jednoduchý spôsob, ako zhodnotiť svoje peniaze. Výnosy sa pohybujú od jednotiek až po desiatky percent ročne.

Stačí si založiť účet na niektorej z crowdfundingových platforiem, ktoré sú u nás aktuálne dostupné.

V prvom rade by ste sa ale mali aj naučiť niečo o tom, ako daná platforma funguje, a ako ju správne používať. V tom vám pomôžu naše recenzie, ako aj skúsenosti našich návštevníkov.

Dostupné crowdfundingové platformy na Slovensku

Prečítajte si recenzie crowdfundingových platforiem:

 

 

Ak sa chcete porovnať jednotlivé platformy a dozviedieť niečo viac o P2P investovaní, máme pre vás tento článok.

Často kladené otázky

Čo je crowdfunding?

Crowdfunding je metóda získavania kapitálu. Ide o financovanie prostredníctvom veľkej skupiny individuálnych investorov, ktorí prispievajú menšími čiastkami peňazí na dosiahnutie určitej požadovanej cieľovej čiastky.

Aké druhy crowdfundingu poznáme?

Základné rozdelenie crowdfundingu je na investičný a neinvestičný. V rámci investičného crowdfundingu ďalej poznáme kapitálový a dlhový crowdfunding. Neinvestičný crowdfunding nie je zameraný na vytvorenie zisku, sem patí napríklad charitatívny crowdfunding alebo crowdfunding na báze darov.

Ako funguje crowdfunding?

Crowdfunding funguje vďaka crowdfundingovým platformám (crowdfunding platforms). Tieto platformy umožňujú interakciu medzi podnikateľmi (fundraisermi) a davom (investormi).

Ako funguje crowdfunding na Slovensku?

Na Slovensku crowdfunding nie je veľmi známou alternatívou ku klasickému financovaniu podnikateľských projektov. Najväčšou a najznámejšou crowdfundingovou platformou na Slovensku je momentálne StartLab. 

Aké sú dostupné crowdfundingové platformy na Slovensku?

Na Slovensku môžete do crowdfundingu investovať predovšetkým crowdfundingových, respektíve P2P platforiem. Medzi najznámejšie patrí EstateGuru, Peerberry, Mintos, Grupeer alebo Bondster.
Zdroje
Náš záväzok k transparentnosti
Vo Financer sme odhodlaní vám pomáhať s financiami. Všetok náš obsah dodržiava naše Redakčné zásady. Sme transparentní ohľadom toho, ako hodnotíme produkty a služby v našom Recenznom procese a ako zarábame peniaze v našom Zverejnení inzerentov.

Country Manager Financer.com Slovensko, milovník dobrého jedla, cestovateľ a knihomoľ so záľubou vzdelávania sa v oblasti finančnej gramotnosti a financií. Vždy pripravený pomôcť urobiť to najlepšie finančné rozhodnutie.

Editor Jakub Bohuš
Zdieľať na
Read Icon 763 prečítaní

Využívaním služieb Financer.sk pomáhate.  Dozvedieť sa viac